Сравнение на цените в България и Германия
Публикувана е на 13 май 2008 в категориите: България, Идеи
Когато си бях в България преди около седмица се шашнах колко са скочили цените. В Германия също са високи и продължават да се качват, но имах чувството, че са почти същите. За да получа по-обективна представа за това каква е разликата, реших да направя малък експеримент, в който се надявам да участвате и вие.
Избрах един типичен немски магазин - Lidl (тук в Darmstadt, Германия). Напоследък стана известен с това, че следи личния живот на работниците си с камери и детективи. Това обаче, което мен ме интересуваше повече е цените на основните продукти. Избрах го, защото е от ранга на евтините магазини, от които мнозинството немци пазаруват, но в същото време има и по-скъпи стоки. За горивата избрах бензиностанцията Total, която също е близко до нас.
На 11 Май (вчера) трябваше да пазарувам там и откъдето минех, си записвах на диктофона кое колко струва. В един момент продавачките започнаха да ме гледат странно, но не ми казаха нищо. За жалост не успях да намеря всички продукти които исках, защото в момента е сезона на гриловете в Германия и половината магазин беше буквално разграбен. Все пак някои табелки бяха останали.
Днес преслушах записа и организирах продуктите в 12 категории + горива. Взех списъка от докладите на КНСБ за цената на живота в България. На някои продукти съм намерил повече от една цена като тук ще ви дам минималната и максималната.
Някои основни продукти като сол, захар, масло, брашно и мед не съм ги включил, защото онзи ден не ги намерих в магазина. Газта също я няма, защото в Германия се използва много малко. В целия Darmstadt например има само две газостанции.
Трябва да се отбележи и че много от продуктите имат и еко варианти, цените на които са понякога в пъти по-високи. Пример за това са еко-яйцата, които труват 4,48 лв. за 10, еко-картофите - 3,89 лв. за кг., еко-лукът - 3,11 лв. за кг. и еко-ябълките 5,85 за кг. Има и специализирани еко-магазини, в които цените са още по-високи. Въпреки скъпотията обаче, екологичния пазар е бързо развиваща се ниша, защото все повече немци предпочитат да избегват нитратите и пестицидите.

Ще се радвам, ако предложите още стоки и продукти с цените им, като аз ще се постарая да ги намеря в Германия. Впрочем в зелено виждате еко цените. Скоро ще мина през някой еко-магазин и ще попълня цялата таблица.
Първата е да се видят и осъзнаят мащабите на спекулацията с цените в България. Всички знаем, че се спекулира с бензина, олиото и брашното, но никой не прави нищо съществено по въпроса. В същото време имаше невероятно организирани протести в подкрепа на биологичното разнообразие. Намирам това за странно при условие, че цените ги усещаме тук и сега, а негативните ефекти на екологията ще дойдат след 5+ години. Не че ги омаловажавам, но си мисля, че трябва да загърбим овчия поглед над проблема с цените от типа “Ми какво да направя аз!”. Има механизми (като протестите и съдилищата) да се накара правителството да приложи анти-монополното законодателство и сами видяхме, че те действат. Осъзнаването на проблема според мен е първата крачка.

Втората ми цел е да видя каква е разликата в цените в различните градове в България. Всички знаят, че живота в София в по-скъп, но колко е по-скъп и защо. Наистина ли има такава голяма разлика в цените или е просто мит.
Третата ми цел е да покажа колко е важен пазара на екологичните продукти. Както писах в Европа се харчат все повече. В България пък имаме невероятната възможност да ги произвеждаме масово поради ниската индустриализация и автоматизация на селското стопанство, както и малките ни мащаби. Възможно е с пари от евро-фондовете (ако и като ги пуснат) да се изградят повече мандри и ветеринарни кабинети и да се възроди дребното селско стопанство в планинските региони, където всичко е чисто. Когато тяхната продукция се изнесе ще спечелят луди пари. Естествено трябва да има кой да съблюдава качеството и чистотата на продуктите. Това иска добра организация и самоотверженост в началото на проекта, което не е от най-силните ни качества, но не съм казал, че е лесно. Обещавам ви обаче, че в този пазар има страшно много пари и със засилването на екологичното самосъзнание в богатите страни, пазара ще се увеличава.
Днес направих нова таблица за въвеждане на данните. Състои се от пет листа. Първия е са вас да въвеждате цифрите, които сте събрали. Най-отгоре има място за името ви, интернет адрес, градът за който са данните, датата на събиране и валутата. Втория и третия лист са това, което имаме за различни градове. Четвъртия е обобщение на всички данни в левове. На последния лист е валутния курс, по който се обръщат парите.
Защитил съм всички листи с парола за да не изтриете без да искате някоя формула. Паролата е “data”, ако ви трябва все пак. Позволил съм свободно да се променят само жълтите полета на първата страница - там където трябва да се въвеждат данните. При цените в първата колона се въвежда каква е разфасовката. Моля използвайте формат “0.123″ (без означение “кг” или “лв”) и за количеството, и за цените, за да сработят формулите. Когато въвеждате данните ще видите, че останалата информация се изчислява автоматично и на четвъртата страница ще може да сравните веднага събраните от вас данни с това, което останалите сме намерили. Накрая запишете документа и ми го пратете за да включа и вашите данни към общите.
- Владо Георгиев - Данни от САЩ
- Gamar - данни от София
- Pierrot - данни от София - магазини “Европа” и “Хит”






13 май 2008 в 00:53:04
Ако желаеш още повече сравнения, мога да ти изровя малко цени в USA за същите категории продукти.
.
Но от това, което чувам и виждам за цените в БГ, и храната в Америка вече е със съизмерими цени с тези в България
13 май 2008 в 02:12:41
Този списък всъщност е от Германия. Ще се радвам, ако можеш да събереш цените. Особено на основните продукти. Реално погледнато има официална статистика за цената на живота в цял свят. Някак си обаче ние обикновените хора пропускаме човешкото измерение на нещата - колко му е по-лесно на другия да си купи хляб от мен и защо.
13 май 2008 в 07:55:32
Беше станала грешка със сървъра ми тази сутрин и блогът беше недостъпен. Оправих проблема преди малко. Благодарско на Николай за сигнала.
13 май 2008 в 08:23:45
Искам да ти обърна внимание на две неща:
1. Хранителните стоки из Европа са или на ниво същия номинал, но в евро или направо на същата цена и отдолу. Има някои различия по отношение на отделни групи напитки. Например аз така и не разбрах защо газираните напитки са толкова скъпи навсякъде, докато натуралният сок е по-евтин от в България. Нашата храна определено е еквивалентна, а като се прибави и по-ниския стандарт излиза, че ни дерът кожи. Друг е въпроса дали има спекула или не.
2. Мисля, че твърдението ти за София като най-скъп град на България е дълбоко погрешно! Аз бих казал тъкмо напротив. В София има безкрайна концентрация на ресурси, конкуренция и привилегии. В резултат хората получават повече пари, по-богат избор на услуги и продукти, както и по-добро качество на по-достъпни цени. Ще дам няколко примера
Интернет
- в София масово се предлага нет поне от 25Мbit/s за 20-на лв.
- в страната едва от скоро се предлага сравнима услуга на бтк, които са максимум на 12Mbit/s за 25лв, при това тези битове са за много по-малка мрежа (някакъв си техен MAN) и не особено поддържани
Апартаменти/наеми
- само за справка, през последните няколко години Варна държеше първенството по най-висока цена на кв. м.
Градски транспорт
- студентска карта в София за всички линии е ~17 лв, във Варна студентска за 1 (една!) линия е >21лв.
ИТ
- целият внос минава през София и тук техниката е поне с няколко процента по-евтина.
Има и още примери, но ще спра до тук засега. Според мен на повечето хора София им се вижда скъпа, просто защото не са от София и плащат наеми (което си е сериозен разход) и защото се пънат да изглеждат столичани/гъзари, като си купуват дрехи за трицифрени суми и пият баровски кафета за двуцифрени.
13 май 2008 в 08:45:48
“В Европа” е много общо понятие. Аз говоря само за Германия и то за моя регион. В големите метрополиси е често по-скъпо, но и в много случаи по-евтино от града, в който живея - Darmstadt. Това е, защото по стечение на обстоятелствата съм в най-богатия регион на Германия.
Цените допреди 2-3 години наистина бяха еднакви цифрово (1.), но с различна валута. Сега много стоки струват по-евтино тук, което е смешно, защото трудът тук е по-скъп. Значи извода е, че някой по веригата си е взел твърде голяма надценка и точно това искам да покажа.
Аз не твърдя, че живота в София е по-скъп (2.). Чувал съм такива неща и искам да го проверя.
13 май 2008 в 08:48:27
А в России ваще попа! Хлеб уже 20 рублей стоит.. Хотя недавно было 9-10р.. Цены растут с неимоверной скоростью!
13 май 2008 в 08:58:24
С информацията за Европа исках да потвърдя твоите наблюдения над цените. Страните над които имам наблюдения са: Дания, Австрия, Холандия, Германия, Италия, Малта, Турция и др.
Спекулата винаги ми е била странна категория, когато говорим за пазар. Като има кой да купува, теоритично не би трябвало да се ограничава външно цената, нито да има възмущения кой какви печалби прави. Ако купя краставици за 50ст. и ги продам за 3лв, правя печалба, плащам данъци и т.н. Да му мисли този, който я е купил. Друг е въпросът ако говорим за монополи, картели и т.н. случаи, където пазарът не може да регулира.
Да, търсенето на хранителни стоки е нееластично, но пък за сметка на това предлагането видимо е доста конкуретно.
за точка 2. вече казах, че отричам този слух
13 май 2008 в 10:22:23
Когато някой си вдига цените не можем да говорим за спекула, защото при един свободен пазар той само ще изгуби, ако високата цена не е подплатена със съответното качество и търсене. В случая с България, свободния пазар е силно ограничен, защото индустрията се наговаря, а прилагането на антимонополното законодателство е мудно. Започнаха процедура срещу производителите на олио, но не се знае колко ще продължи и дали ще има ефект.
Подобен случай има и в преводите. От първа ръка знам, че преводаческите фирми в Пловдив са се срещнали един ден преди година и са решили да вдигнат цените с 20-30 %. Така превод на английски е скочил от 7 на 10 лв. на страница. Това е обществена тайна, всички потребители губят от този факт в това число и администрацията и въпреки всичко хората си траят. Защо?
Знам, че ще ми кажете “Нещата не стават така в България!”. Казват ми го редовно като се върна в България. Аз обаче пак ще питам “Защо?” като малко наивно дете. Защо не може да започнат да стават така? На мен това ми е основния въпрос. Не искам да натривам гадости в очите на никой и въобще не твърдя, че тук е супер, а в България хората са идиоти - винаги съм твърдял точно обратното. Има обаче една инертност у хората, която още в гимназията съм забелязал и не понасям.
13 май 2008 в 11:41:26
Проблемът не е само, че в България нещата стават така.
Аз бих попитал ОПЕК какво е? И защо някой суровини растат?
Принципно има оправдание, че взели да се изчерпват, увеличават се разходите и т.н., но това има минимален ефект, поне на този етап.
Там си е чиста спекула и картелиране.
Сори за офтопика, но резултатите са предизвестени.
Според мен и в света се случва подмолно договаряне, но там евентуално има и по-добри механизми и личности за превенция и контрол.
Тука трябва ние още малко да поотраснем, някой други да поумрът и лека полека ще се оправим.
13 май 2008 в 11:48:25
И още нещо, манталитетът е такъв, че дори без договаряне на нашия пазар действа принципа ако конкурента вдигне цените и аз ще вдигна моите. Така статуквото ще се запази, но печалбата ще се увеличи. Виждаме го всеки ден.
Бих направил един паралел с таксите за дунав мост, която едва ли не расте всеки ден. Първо вдигат Румънците с няколко евро, после ние ги догонваме/изпреварваме и обратно. Ето сега чета безумната теза на нашия чичко-министър, че Румънците нямало да махнат таксите, затова и ние не можело да ги махнем?!??!!?
Та според мен така си е и в бизнеса ни.
Ценова конкуренция в България почти не се вижда.
13 май 2008 в 12:07:51
Липсата на ценова конкуренция означава липса на свободен пазар. Прав си. Показателен е факта, че практически липсват промоциите на храни и дрехи по магазините. Табелките с намаления от 20%, 50% и дори 100% са проформа. Търговците просто не са открили още благото на големите промоции и разпродажби, които са в основата на т.н. “западен пазар”.
А ти в София ли си в момента? Може ли да драснеш цените на някои от храните горе за да видим процентовата разлика?
13 май 2008 в 12:20:53
Ще се опитам да го направя, но не знам дали ще стане преди почивните дни, тъй като вечерите тази седмица съм на фестивала на свободното слово в СУ.
Ако никой не го е направил до неделя, поемам ангажимент.
Междувремено искам да ти покажа нещо, където можеш да чекнеш и сам.
В момента правят агресивна реклама както он-лайн така и по традиционните методи http://nay-mag.com
Цените им не изглеждат по-високи от магазинните, но и тях все още не съм имал възможност да ги сравня. Все пак в случая за нашето изследване мисля, че ще дадът една добра представа.
13 май 2008 в 12:28:13
Ще се радвам, ако намериш време пък било то и другата седмица. Сайта изглежда наистина интересен и с добри цени.
13 май 2008 в 13:00:20
Поне засега за сравнение и дума не може да става. Германците, които разполагат с 300- 400 евро на месец, дават 2 евро за кафе, 5 евро за цигари, 11 евро за пилешки гърди, 13 евро за някакво кашкавалче, а това съвсем определено НЕ Е ЖИВОТ.
Никога и при никакви обстоятелства не бих живял ва тази отвратителна страна, макар че родата ми се засели там. И цепи косъма на две!
13 май 2008 в 13:31:36
Всъщност печелят повече от 300-400 евро, но много от парите отиват за данъци и такси. За един студент мога да ти кажа, че от издръжката само за храна отиват между 75 и 175 евро. Зависи от това дали е момиче и момче, колко яде и дали си готви сам. Аз съм в горната граница. Предполагам, че на немците им излиза още по-скъпо.
Прав си обаче, че и те доста изнемогват. Заплатите им въобще не са толкова високи колкото си мислим в България. Плащат им по 20-30 евро на час за квалифицирана работа, но разходите им са далеч по-големи от нашите.
А доста немци получават по 10-15. За сравнение ще ти кажа, че ние, студентите получаваме 8-15 евро, нямаме почти никакви данъци, имаме един куп преференции, жилищата ни са евтини, нямаме семейства да издържаме и пак някой едвам се справят.
Пак казвам, че тези данни са за региона около Darmstadt. В други части на Германия може да е по-евтино.
13 май 2008 в 15:08:45
@Боян: Ще ме улесниш доста, ако ми засилиш оригиналния ти spreadsheet на мейла ми - да не почвам нов from scratch
, моля.
13 май 2008 в 15:19:09
Направих spreadsheet-a на OpenOffice, но изглежда се е скапал при качването. Ще го кача тази вечер и ще го експортна на MSOffice да го има и в този формат. Ще ти ги пратя и по мейла след 4 часа.
13 май 2008 в 15:46:41
Тъй като по медицински причини няма да ходя на работа известно време ще се ангажирам да проверя утре и вдругиден цените по твоят списък и ще ти ги пратя по мейл, защото таблицата е невъзможно да се свали ( или поне аз не мога :).
Накрая ще останем май изненадани колко са по-евтини някой неща в Германия само като цифрово изражение, а за качеството на живот няма даже да се коментира.
13 май 2008 в 15:54:00
Отвори пак страницата след 3 часа и ще я има таблицата. Интересни ще са резултатите наистина.
13 май 2008 в 17:33:20
Таблиците с данните за Германия вече могат да се свалят:
Може да ги използвате направо, но е добре да си отбележите в кой ден са взети цените и в кой град. Средния файл е на OpenOffice Calc, а десния е на Excel. Имат по две страници - в Евро и в Лева. Аз съм въвеждал цените в Евро и тези в Лева се изчисляват автоматично.
13 май 2008 в 17:42:01
@Юруков.
Повдигате изключително интересна тема, при това с високо ниво на истинност, която споделям. Особено за цените на бих ги нарекъл “борсови” стоки - за които цената на добавената стойност е ясна - месо, хляб, прясно мляко, картофи, горива, електроенергия, цените в България са спекулативно високи, при това с мизерно заплащане на производители и заплатите на работещите във веригата.
Това убива производството - от енергетиката до отглеждането на картофи и заедно с това и пазара на труда.
Хората от Сандански, Гоце Делчев и Петрич често пазаруват в Гърция.
Другите търсят работа в чужбина.
Изненаданата за мене е, че някой вече се е е сетил да дискутира тези въпроси и то в блог. Те са по правило табу - как се разпределя печалбата например за кофичка кисело мляко или за киловатчас електроенергия.
Стачката на млекопроизводителите беше неглижирана, защото постави подобни въпроси.
Очаквам развитие по темата
13 май 2008 в 17:55:33
Точно тази дискусия е една от основните цели на темата. Липсата на яснота по въпроса как се разпределят печалбите от основните стоки е много притеснителен. Би било добре някой от производителите да се усети, че като намали цената ще спечели повече от конкуренцията с останалите. За жалост тези предприятия още се управляват по стария модел и с мисъл за бърза печалба.
Щом перспективното мислене на бизнеса не ще да сработи, остава самосъзнанието на хората. Можем да ги натиснем да променят ценовата си политика най-малкото с протести, бойкоти и с личните си потребителски навици.
14 май 2008 в 00:30:39
Отдавна не съм пазарувал аз (т.е. цените вече са по-високи) , но сега мернах в хладилника:
пилешко филе - 11.70 лв/кг
ябълките са безбожно скъпи - по спомени 4-5 лв/кг.
Иначе това не е спекула , това е просто е инфлация. При инфлация на еврото -2-3% и инфлация в БГ 12-14% , не давам много живот на валутния борд.
17 май 2008 в 02:55:04
[...] инициатива на Боян Юруков събрах цени на някои основни хранителни стоки в [...]
17 май 2008 в 09:09:18
Владо Георгиев е събрал цените в щатите. Сега чакаме някой да даде данни от България и ще направим обобщение. Аз ще преработя таблицата за да е по-видима разликата. Освен това липсват цените на някой от продуктите в Германия и ще гледам да ги попълня още днес.
17 май 2008 в 09:23:18
аз се забавих, мерси за напомнянето, до довечера ще ги имаш цените
17 май 2008 в 09:26:43
Супер
17 май 2008 в 15:57:05
Пуснах по-подробна таблица, която е и по-удобна за въвеждане на данните:
Поясненията към нея са в края на статията.
19 май 2008 в 09:23:44
прегледах набързо таблицата и описанието на проекта, но ми се струва, че от методична гледна точка има един голям недостатък и той е, че се опитвате да сравните несравними неща. Нещо като да сравняваме ябълки с круши. Безмислено е това събиране на цени в eu и лв ако не се вземат предвид доходите и някои други показатели.
това че олиото до вчера беше 1,09 eu, а в бг е 3 лв не значи задължително че тук е по-евтино
19 май 2008 в 10:31:08
Тук не сравняваме цената на живота, а цената на основните храни и горива. Цената на живота е много сложно понятие, защото не може еднозначно да се определи минусите и плюсовете в бюджета на хората. В България много хора се оплакват, но никой не взема в предвид колко получават от лозя, аренди, наеми на имоти, баби и дядовци и други роднини. Също така когато синдикатите пресмятат колко е струвал живота, взимат само декларираните доходи, а не реалните. Голяма част от хората се осигуряват на минималната заплата и въпреки това успяват някак си магически да изплащат един куп заеми за коли, телефони и апартаменти.
Цената на храните е само един пункт от тази схема, който за щастие може да бъде обективно измерен. Гледайки тези цени, всеки българин може да си направи сметка колко му е по-евтино млякото на немеца или американеца - все нации със стандарт, към който се целим. Така можем да извадим поуки какво в ценовата политика е сгрешено. Още сега мога да ви кажа, че в Германия тези основни продукти са само с 8% ДДС, а в България е 20%. Трябва да се съгласите, че това е много голяма разлика.
20 май 2008 в 11:35:47
“Тук не сравняваме цената на живота, а цената на основните храни и горива.”
Аз също не говоря за цената на живота, каквото и да е обобщено с това, а за сравнения, на които им липсва база, а базата би могла да бъде минимална работна заплата (или средната такава) в бг, де или сащ
“Гледайки тези цени, всеки българин може да си направи сметка колко му е по-евтино млякото на немеца или американеца ”
Точно такъв род изказвания биха били грешни от статистическа гледна точка, според мен. Както често става в медиите примерно и хората почват да си вадят изводи и да се спекулира
иначе безспорно има разлика между декларираните разходи и реалните, навсякъде е така
20 май 2008 в 11:57:11
Под “цената на живота” всички разбираме отношението между това колко получаваш за труда си, какво може да си купиш с тези пари и колко ти се налага да работиш за целта. До голяма степен се припокрива с покупвателната способност на хората. В този смисъл аз не правя сравнение между покупвателната способност на немците, американците и българите, а между абсолютната цена на продуктите. Затова не ми трябва да включвам такива неща като средната заплата, данъчната тежест, страничните доходи и социалната среда.
Съгласен съм, че хората си вадят грешни изводи от голяма част от статистиката. Затова и се казва, че статистиката е една от най-големите лъжи. Аз искам обаче да не предоставям анализи и статистически данни на хората от типа, който проф-съюзите правят например - колко е поскъпнал живота или колко губим от инфлацията. Аз искам да дам на хората твърдите данни, които имат относително малка граница на грешка. Факта, че е събирана от местата, където хората по-принцип пазаруват и се описват цените, които повечето хора плащат говори и за голяма доза обективизъм. Така ще може да се прецени колко бих плащал аз за хляб, ако живея еди-къде си. Вече заплатите и останалото са настрана - тук говорим само за абсолютните цени.
На всички е ясно, че в Германия и САЩ плащат повече на работниците. Това би трябвало да се отрази и на цената на продуктите. Щом плащат 4 пъти повече на берача, носача, шофьора, продавачката и въобще всички виновни една консерва да кацне на масата ми, то би трябвало тя да е поне с 50% или 100% по-скъпа от тази в България. Заплащането на труда е огромно перо в цената на един продукт.
Това обаче не е на лице. От тук следва, че някой по веригата се нагушва яко за сметка на всички граждани в ролята им на работници и на потребители. Точно този ефект искам да покажа - разликата в оформянето на цените.
20 май 2008 в 12:49:25
@Боян & RT: Аз се замислих, че следващата стъпка от тази серия статии може да бъде информация за заплатите в съответните страни - подготвям една статийка по въпроса за това как се движат заплатите в САЩ.
20 май 2008 в 14:18:32
Ами това ще е по-трудно, тъй като не съм запознат много със заплатите в различните сфери и региони в Германия, а и е малко невъзпитано да започна да разпитвам. За България пък е противоречиво, защото едно е колко взимаш и какви странични доходи имаш, друго е колко данъци и такси плащаш.
Въобще доходите са една объркана работа, но ако сте навити може да опитаме да изкараме някакви данни. Тук повечето си плащат данъците редовно, така че мога да комбинирам официална информация с тази от познати. Трябва да добавим обаче и информация за схемата на плащане на данъци - при каква заплата колко се плаща и какви преференции има. Ще стане доста сложно, но ще е нужно за да се покаже колко пари реално влизат в семейния бюджет.
20 май 2008 в 16:06:36
“Така ще може да се прецени колко бих плащал аз за хляб, ако живея еди-къде си. Вече заплатите и останалото са настрана - тук говорим само за абсолютните цени. ”
(леко в кръга на шегата)

добре, така вече сам по съгласна, абсолютни цени..
т.е представяне на факти-стойности, а не сравнения и анализи, затова и тук трябва да стане:
“Гледайки тези цени, всеки българин може да си направи сметка колко струва* млякото на немеца или американеца ”
(*а не “му е по-евтино, по-скъпо”)
да не почнат после някои хорица с необосновани твърдения от рода на “на запад му е майката, чадо” или “нашето си е най, мани ги тия европейци”
това, за което аз говорех, е т.нар. Z-стандартизиране, което се използва при сравнения на стойности от различни.. (а сега де..) Verteilung-и
(но да не навлизаме в дълбоките дебри на статистиката.. :D)
не съм някакъв статистик-фрийк, но от както я поназнайвам гледам критично на всякакви проучвания и новини в медийното пространство, та и затова ми беше насочена критиката, но интересна дискусия се получи според мен, ще следя развитието на проекта
поздрави!
20 май 2008 в 16:29:13
Практически не съм се занимавал със статистика, освен разбира се това, което сме учили в университета като теоретични задачи. Затова и не смея да започна да сравнявам с такива методи цените. За сега събираме сухи данни. Това, което вече ми прави впечатление е колко по-евтин е бензина в щатите и колко те се оплакват от цената. Също така разликата в олиото. Повечето малки разлики могат да се обяснят в различните сезони и възможностите за доставка. Примерно в Германия по всяко време може да се купят ягоди, но зимата цените са по 6-7 евро за 100 грама, а през лятото - по-малко от евро. Аз точно фрапиращите разлики търся, но можем да ги наречем такива като имаме цените от поне 2-3 различни източника.
Впрочем днес добавих още едни данни от София, предоставени от Pierrot. Като гледам така има интерес.
20 май 2008 в 18:10:05
Всяка страна е доста индивидуална в ценово отношение, и това съм го чел още преди да се присъединим към ЕС
А за Щатите - защо се изненадваш? Като знаеш какви са им колите и как разхода им е “минимален”…Лошото е примерно, че вече сме края на май, а цените са доста - доста високи, основно при зеленчуците.
20 май 2008 в 20:32:16
Има логика това с харченето. Те вместо да започнат да произвеждат по-икономични коли, вкараха масово коли като Hammer-а. В момента има истински бум на SUV-тата, вместо да стимулират производството на електрически коли или хибриди.
За зеленчуците също не се учудвам. Въпреки, че беше добра зимата (поне в Европа) цените на зърнените продукти, а и от там всички останали продукти, ще остане висока заради търсенето на суровина за био-горивата. Т.н. “био-горива” се прозвеждат от същото нещо, което ние ядем и тъй като сме по-склонни да дадем повече за да си джъткаме с колите напред-назад, вместо да се храним качествено, производителите ще предпочетат да си продадат реколтата на петролните компании. Още по-лошото е, че излишаците няма да отиват за гладните страни, а обратното - техните лидери ще продават храната на народа, за да си осигуряват благоденствието.
Айде, че се отплеснах много. Надявам се да паднат, но надали. Трябва доста солидна държавна помощ към отрасъла за да се успокоят производителите и да олекнат цените.
21 май 2008 в 03:58:49
@RT: Аз засега приемам проекта само като събиране на информация - без всякакви статистически обработки и прочее. А като продължим да събираме данни за заплати, данъчно облагане и прочее, може и да стигнем до някакво заключение след време
.
А и средно по веднъж на ден се убеждавам в предимствата на мощния двигател. Както чух от един приятел преди време, ако човек прави хубави пари, галон бензин трябва да стане $25 преди да се замислим да сменяме превозното средства
Пък и моята Джипка харчи около 13 л/100 км градско, което изобщо не ми се струва много - това прави към $55 на седмица за бензин, което изглежда много, но не е чак толкова.
@Боян: Не знам колко се кара в Европа, но за мен е напълно нормално да минавам по 1000 мили на месец - а аз живея близо до офиса (10 мили) и не карам чак толкова много. Имам колеги обаче, които живеят на 40 мили път и на ден навъртат към 80-100 мили - и това при разход 25 мили на галон (за лека кола или миниван) са 3-4 галона на ден, което по сегашни закръглени цени са $12-16. Т.е. $60-80 на седмица или $264-352 на месец - което не е чак толкова много, но главно боли от друго… Аз - който съм в САЩ от едва 10 години - помня как съм наливал галон бензин за 77 цента на галон - и за няколко години цената скочи петорно…
Иначе за икономичните коли - аз предпочитам да си плащам повече, но да не се бутам в малки коли. Колата не ми служи само за да ходя на работа - понякога я товаря с тонколони, деца и прочее
Леле - сори за дългия коментар. Май ще напиша подобна статия в моя блог.
21 май 2008 в 05:05:22
Да ти кажа нямам кола и не съм много копетентен по въпроса. Когато съм в БГ все други ме карат и ми е трудно да си представя как издържат всеки ден на това движение. Особенно в София. Много повече бих предпочел да се движа с градския. Ако е уреден добре излиза по-бързо, по-евтино и с по-малко нерви. Да не говорим, че е по-екологично и се намалява шумът и смогът. Това обаче е сферата на други теми - екологични и политически.
Факт е, че американците консумират най-много петрол от всички останали държави в абсолютни и относителни стойности. И въпреки покачващата се цена и очевидните спекулации с доставките, на много малко им хрумва да си намалят потреблението. Консуматорските навици са страшно нещо. Бедността е добър учител, но като виждам колко се пучиха от т.н. “Велика депресия” насам, нищо няма да им влезе в акъла.
Впрочем в тази връзка в Германия се карчат все повече хибридите и има планове до няколко години електричеството да се доставя изцяло от възобновими източници. Доколкото знам слънчевите и ветрените централи са почти изградени, но липсва софтуера да управлява цялата система. Като нищо след 10 години всички ще пъркат по пътя на ток и ще им струва стотинки.
21 май 2008 в 05:12:33
Доколкото знам, за био-горивата се използва рапица и много плодотворни земи, вместо с пшеница се садят с рапица, и мен това не ме интересува - аз съм от Русе и ми трябва малко “свеж” автомобилен дим и съм пушка
А относно зеленчуците ми прави и нещо друго впечатление - все по-малко истниски български такива има по пазарите. В хипермаркетите да не говорим - Турция и Гърция. Оставам с впечатление, че земеделците садят само грозде за Винпром “Пещера”! А като само трябва да се внасят това не говори добре за нас…
21 май 2008 в 05:34:32
Доколкото знам земеделието в България от край време е в застрой. Страшно много земи пустеят покрай реституциите и не се произвежда толкова. Да не говорим, че дъжавата повече пречи, отколкото да помага на отрасъла.
15 юни 2008 в 23:14:18
Не съм очуден от този ти пост и инициатива преди седмица се прибрах от България и бях потресен от новите цени. На 3 месеца се прибирам и виждам как цените се качат с поне 20% на 3 месеца и желаех да направя същото да сравня цените в България с цените в 2рия по скъпост или 1ви град в Германия Мюнхен
Ако мога ще предоставя някой други цени от Мюнхен и Добрич, за които имам информация.
П.С. Спекулацията и мародерството в България са на макс
ППС: В България е достатъчно да платиш на 10 вестникаря и утре стоката, която имаш на склад е станала двойно по-ценна.
15 юни 2008 в 23:16:44
Бояне сега видях че си роден в Добрич
ето защо ми четеш мислите 
16 юни 2008 в 07:45:59
Наистина има спекулация, но не трябва да се забравя, че има световна криза. Тя идва не само от прякото оскъпяване поради горивата. Т.н. “биодизел” е причината пшеницата, царевицата и въобще всички фуражи да скочат много на борсата. Просто произодителите предпочитат да ги продават на нефтените компании, а не на хората и животновъдите. От там скачат много храни. Има спекулация в България, но не си мислете, че е виновна за редовното поскъпване.
Илияне виж как скочиха цените в Германия през последните 6 месеца - пилетата бяха 2.20 евро, а сега са 3.50. Ще се радвам, ако вземеш цените в Мюнхен и Добрич. Като се върна Август ще гледам да взема и тези в Пловдив. Все се каня, но пак няма да имам време да мина през Добрич.
16 юни 2008 в 23:31:06
Така е и тук скочиха много цените, но все пак от 2003 не съм виждал тук растеж на цени най-много с някой цент и то рядко. Сега скочиха доста, но въпреки това преди нямаше и 1% от нещата да са по-изгодни в Германия от България, а сега може би процента е над 30. Ще се опитам ако ми остане време да напиша нещо като таблица с цените, които видя. Иначе в Добрич няма да се прибирам следващите 3-4 месеца. Въпреки всичко в България все още някой неща са доста по-евтини от тия в Румъния и Сърбия например. В някой райони точно тия разлики в цените карат румънци и сърби да вдигат цените в пограничните български райони като изкупупуват промишлени количества. Както в Мюнхен българите (джамбази) се прибираха с един багажник/бус пълен с олио по 0,79 цента при цени в България 3,00 лв и повече
18 юни 2008 в 08:27:28
Юруков на живо - Сравнение на цените в България и Германия…
Опит за сравнение на текущите цени на храните в България и Германия. Има таблица със сравнителлнни цени в лева. Може и да попълните допълн…
18 юни 2008 в 12:09:58
A къде да пратя таблицата?
18 юни 2008 в 12:13:16
На пощата ми: yurukov@gmail.com
18 юни 2008 в 22:04:18
а бе то всичко хубаво и наистина интересно и послезно начинание сте захванали, но ме интересува, бирата на ква цена е ? никаде не е описан тоз пуст алкохол
18 юни 2008 в 23:40:34
Хаха
Тук се коментират цените на продуктите, които са важни.
А бирата е безценна, затова не се коментира тук.
:))))
19 юни 2008 в 06:10:07
Много добра статия!
19 юни 2008 в 06:10:08
Много добра статия!
19 юни 2008 в 07:40:33
Бирата е малко сложна, защото тук в Германия, както и в Австрия и Холандия, това си е доста основно питие. В Бавария примерно го имат за вода. По памет мога да ти кажа, че една бутилка 0.5 що-годе бира струва около 75 цента. Тук не продават по 1.5 и 2 литрови бутилки. В баровете обаче струва доста повече. Вчера примерно платих около 3 евро за една халба. Там цените започват от 2.5 евро.
19 юни 2008 в 13:11:33
АХАМ ясно, значи за различните области варира различна цена. А попринцип ако не плащаш храната и спането си , колко пари са ти необходими дневно, като несе лишаваш от удоволствия, като казвам това нямам предвит праскане на пари за някви прустотии а за по сериозни работи. Като например каква е цената на едно кафе, една кола разбирасе по заведенията ме интересува и също така, “Боян Юруков” можеш ли да ми кажеш нещо за така наречения Das fest, отклонявам се съвсем леко от темата за което се извинявам.
22 юни 2008 в 15:17:12
Боянски, заеби ги тези ексел таблици… Отрепах 15 мин. да търся “сравнението” и така и него намерих… има ли такова изобщо? Абе накратко: пусни го сравнението направо в ХТМЛ - в две колонки - България и Германия.
Иначе евала! Крайно време е да се разбере колко скъпо е в България. Впрочем в мафиотските държави храната винаги е скъпа. Влез в супермаркет в Италия, ако ще и в Лидл, и ще ти се изправят косите.
22 юни 2008 в 15:33:24
@георги - На ден не мога да ти кажа точно. Зависи дали е за момче или момиче, защото харовете са различни. Н