Лого на България за 1 лев

Не можем да се рекламираме като държава. Това е факт личащ от рекламите ни сайтове, представянето ни на туристически и бизнес форуми и клиповете по чужди телевизии. Изсипват се десетки милиони за проекти, кампании и сайтове, но винаги има неуредици, неизпипани неща и скандали. Преди време проследих сагата с туристическият ни сайт, който все пак тръгна, макар със сериозни проблеми. Има, разбира се, и добри попадения (тук и тук), но те рядко идват от държавната администрация. Ето още едно…

Преди седмица тръгна проект на фондация „Идентичност за България“ – Лого на България за 1 лев. Целта е да се покаже, че няма нужда от 2.2 милиона лева за създаване на графично изображение за туризма ни. Въпросното златно такова виждате горе и е направено от Design.bg след спечелване на обществена поръчка. Приканвам всички дизийнери да се включат, за да докажем, че можем и по-добре. Наградата е нарочно символична, но признанието – не. Регламента ще намерите тук, а тук може да се включите.

Имам честта да участвам в журито. Макар да не съм дизайнер, а програмист, имам доста опит с интернет кампании, сайтове и рекламни материали. Надявам се, че излагането на толкова много дизайнерски решения и примери да ми помогне. От друга страна, живея и работя в чужбина. Така съм видал доста други кампании, виждам предпочитанията на чужденците и мога да кажа какво би се харесало и какво – не. Основните ми критерии в оценяването ще са четири:

  • Да представя стилистично аспект от културата и наследството ни
  • Да не е шаблонно, а нестандартно, но не и твърде абстракно
  • Да се запомня лесно и разпознава от различни култури
  • Да може да се използва лесно в различен контекст – например да се адаптира цветово и да се вплита графично в други елементи
  • Базирани са на моя лична преценка какво би било добро и не са в никакъв случай официални. Журито е голямо и всеки има своята преценка.

    Последната характеристика може да видите в логата на Google, например. Не е нужно да е толкова динамично, но да може да се комбинира със снимки, други лога и графични елементи. Сегашното лого е толкова взискателно, че трудно може да се постави в накакъв контекст без да го сложиш на бял фон, за да изпъква пред всичко останало – снимки, текст, карти и т.н.

    В неделя 13-ти май от 11.00ч. в Пресклуба на БТА ще има пресконференция, на която ще се представи проекта. Там ще намерите организаторите и част от журито. За жалост няма да имам възможност да присъствам. Ето повече информация за събитието.

    Очаквам вашите лога и пожелавам успех на всички участници!

    Допълнение:

    Подтикнат от дискусията развила се в Twitter за ефективността на парите спрямо качеството на логото, подготвих следната графика. По хоризонталната логаритмична скала е цената. Забелязва се, че няма значение дали ще похарчите 100 лева или 2+ милиона – резултатът ще е същия. Ако наистина искате да „усвоите тука едни пари“, оптималната сума е между 10 и 100 хиляди. Ако искате да получите истински добро лого, заложете на споменатия горе конкурс.

    Графиката се базира на данни събрани в рамките на многомилионен евро-проект, стъкмистика и Photoshop.

    45 коментара

    1. Pingback: countnazgul
    2. Pingback: Roguegater
    3. Pingback: YouDevelop.net
    4. Pingback: Ventsislav Sotirov
    5. Pingback: Mia from Mars
    6. Pingback: Boyko Vasilev
    7. Pingback: Roguegater
    8. Pingback: I. Temelkov 
    9. добре правим после какво .. ? проблема иде после как да накараме да го позлват официалните власти .. правенето е най лесното повярвай ми . има много талантливи коелги сигурен съм че ще те засипят с добри работи .. влез в Graphilla и сам ще се убедеиш

    10. @skanker – идеята е да покажем, че дори с никакви пари може да се направи нещо по-добро от това, което те са представили. Дали ще го ползват или не е друг въпрос – най-вероятно не, защото така ще признаят загубата си. Ще имаме обаче силен аргумент срещу всяко следващо прекомерно харчене на наши и евро пари. Да не говорим, че ще имаме по-добро лого, което всеки ще може да използва.

    11. Добре, ще направим логото, за един, пет, десет или десет хиляди лева няма значение, защото какво правим след това с него, ами отговора е нищо! Гледаме ТВ реклами на различни държави по всевъзможни канали, щандовете на другите атрактивни туристически дестинации са в пъти по-добри на международните изложения, а и сигурно доста по евтини. Имали един печатен туристически гид на световно ниво на България който да се разпространява в цял свят. Да погледнем и бизнеса в бранша масово хотели в цяла България са с меко казано с отвратителни интернет страници, а профилите им в социалните мрежи се поддържат от рецепционистки или секретарки. Колкото и да се говорим трябва да се промени цялото отношение на туристическият бранш и държавата към необходимостта от обща реклама на България и разработването на стратегия от водещите хотелиери, които да поведат по-малките, а не от разни чиновници на съмнителни постове.

    12. @Спас Колев – разпознаваема е, но можеш да я намериш навсякъде. Затова малко трудно ще я свържат точно с България.

      @Симеонов – Целта на този конкурс е да покажем, че с малко пари може да се направи много повече когато идеята е качествена. В момента в туризма ни се наливат милиони без идея и цел. Логото може да се използва, може и да не се използва – целта е да имаме прецедент, в който качествени дизайнери са направили нещо добро, защото има смисъл, а не защото трябва да се похарчат някакви пари.

    13. Преди да се появи официалното лого, което си показал имаше всенароден конкурс. След конкурса направиха изложба в Историческия музей / Съдебната палата. За мащабите на България броят на участниците беше огромен и съдейки по многото аматьорски издънки, хич не е липсвал ентусиазъм. Имаше и читави резултати. Някъде из Graphilla могат да се издирят много от тях. Обаче определено не се появи някакъв шедьовър. Накрая се оказа, че целта на конкурса е била победителят в последвалата обществената поръчка да събере вдъхновение.

      Та така… Откъде накъде този нов конкурс ще е по-успешен от тогавашния? Предпоставките дори са доста по-мрачни. Липсва награден фонд. ОК, няма пари, но победителят няма причина и да се надява, че творбата му придобие известност и няма да бъде забравена след 3 месеца, както стана с победителите от миналия конкурс. Доколкото си спомням някои от наградените тогава бяха готови да предоставят работите си за ползване по предназначение.

    14. @kyky – Ентусиазъм. Искаме да покажем, че без особени средства може да се направи повече, когато се избяга от начина на мислене на бюрократите. Ако стане – стане. Логото определено ще придобие популярност в контекста на баснословните суми, които се харчат сега.

    15. Архитектурата е чудесна професия. Освен всичките си неоспорими достойнства, като това, че архитекта оставя следа в историята и пеизажа на градовете и прочие тя има още едно важно предимство, често силно недооценено – хората се отнасят с уважение към тази професия и нейните представители. Първото ми образование е архитектура и за 6 години следване и последвалата работна практика никога не съм чул или видял, някой клиент да си е позволил да премести самоволно колона, поставена от архитект, да дава акъл за наливането на основите или да се меси в схемата на покривната конструкция. Клиента ясно си дава сметка, че той не е специалист в тази област, че няма необходимите знания и че неговата намеса може само да доведе до негативни последствия.

      За разлика обаче от графичния дизайн (който в Германия се преподава в същите академии, в които и архитектура, и отнема същите 5-6 години).
      Тука всеки се чувства в свои води – програмисти, математици, икономисти, специалисти по стъкло и процелан, ПР ескперти, просто блогъри и всякакви други будни умове на нашето време.
      Всеки смята, че е в правото си, и което е още по-лошо – че разполага с компетенцията да дава съвети, направления, да отсъжда и да поучава как точно се върши работата в дадената сфера.

      Моят кратък и прост въпрос е: защо?

      Защо човек, който по професия е програмист, решава, че разполага с необходимата компетенция да съди какво трябва да бъде логото на нашата държава? От позицията си на какъв? Специалист по какво? Учил какво? Направил какво? Може би, просто от позицията на гражданин с будно съзнание, на който не му е безразлично как се представя държавата ни в чужбина …? Чудесно, нека да се допитаме тогава и за конструктивната схема на парламента, за външната политика на държавата ни и за разписанието на корабите по Дунава.

      Нека само бегло да погледнем предоставените критерии по които ще бъде оценявано народното творчество:

      „Да представя стилистично аспект от културата и наследството ни“
      > Защо? Откъде идва това изискване? Кой е казал, че това е правилно, предвид, че според вас не е нужна стратегия или бранд платформа, която да регламентира тези неща?

      „Да не е шаблонно, а нестандартно, но не и твърде абстрактно“
      > Този коментар поставя под въпрос компетентността на автора му.

      „Да се запомня лесно и разпознава от различни култури“
      > Защо? Откъде идва това изискване? кои са тези различни култури и какво точно са длъжни да разпознават в него?

      „Да може да се използва лесно в различен контекст – например да се адаптира цветово и да се вплита графично в други елементи“
      > Още веднъж поставям под въпрос компетентността на автора на този коментар. Да се адаптира цветово? Да се вплита графично в други елементи? Това сериозно ли е основен критерии?

      Аз съм твърдо убеден, че подобни любителски инциативи са изключтиелно вредни.

      Причините са няколко:

      1. Такава акция отвлича вниманието от истинския пролем, който не е в логото. Хубаво или лошо, красиво или не – то е просто един графичен символ. И за да стане нещо повече от това, зад него трябва да има много други неща. Именно тяхното отсъствие е проблема на България, като бранд. Тази акция дава лъжливото усещане, че проблемът може да бъде решен с графични средства, а всъщност логото няма почти никакво значение ако зад него няма правилна и последователно изпълнявана стратегия.

      2. Такава акция дава също така лъжливото усещане, че създаването на национален бранд (според масовото схващане, че „лого = бранд“) е по силите на всеки желаещ. Това изказване „… няма нужда от 2.2 милиона лева за създаване на графично изображение за туризма ни“ показва изключително точно, колко погрешно е разбирането на проблема и неговото решение.

      При цялото ми уважение към фондация ИЗБ, която иначе има много интересни начинания – тази инициатива, както и участието в нея са образец на една изключително вредна комбинация – популизъм подправен с обилна доза непрофесионализъм и прикрити от фалшив ентусиазъм.

      Казвам се Димитър Гавански. Имам над 10 годишен международен опит в създаването, опазването и менажирането на брандове и тяхната стойност. Работил съм на няколко континента и почти всички мои проекти са международно наградени. Ръководил съм брандинг програми за Interbrand Zintzmeyer & Lux (Швейцария), BBDO Branding (Русия) и портфолиото ми включва проекти за глобални клиенти от почти всички ключови индустрии. От 4 години ръководя ребрандирането на Националните Руски Железници – компания с милион и триста хиляди служители. За въпроси/ мнения по темата мога да бъда намерен на gavanski@gavanski.com.

      Поздрави.
      Г.

    16. Нека първо ти благодаря за коментара. Пиша блога, за да може да обсъждаме идеите ми, да получавам различи преспективи и да развивам собствените си тези.

      Относно участието ми в журито – създателите на конкурса са преценили, че ще бъда полезен в журито и ме поканиха. Не смятам, че журито трябва да са изцяло от специалисти в графичен дизайн и PR, защото има риск да излезе продукт подходящ за графични дизайндери, а не за широката публика. Виждал съм вече такива случаи с други конкурси.

      Относно квалификацията ми – не са ме канили като програмист, а като блогър. Въобще нямам претенции да съм дизайнер, а още по-малко специалист в сферата. Критериите ги опредлеям за себе си според това, какво смятам, че ще ми хареса като стил. Не смятам, че сравнението с архитектите е коректно по една много проста причина – един дизайнер или програмист без образование или специализация може да направи много повече, отколкото такъв със специализация. При това може да получи признание и да го задмине в сферата доста бързо. В архитектурата това е невъзможно.

      В този смисъл не смятам, че разбираш идеята на конкурса. Не градим brand на България, а положителен пример как с малко пари дори неспециалист може да направи доста повече от специалисти с милиони. Логото си е лого, 2+ милиона са си прекалено много. Основната цел не е логото да се използва някъде, а да започнем диалог как България си прави реклама като туристичека, кулинарна и бизнес дестинация.

      Сега положението е плачевно. С изключение на няколко положителни примера, които съм посочвал в блога през времето, рекламата ни е хаотична и често безвкусна. Вижда се, че рекламата ни е лоша и се подхожда към него с бюрократично мислене – да хвърляме пари към проблема, пък той ще се реши от самосебе си.

      Моята теза е, че точно участието на специалисти в изграждането на този brand е проблема – липсва новаторство, поглед над целевата група и гъвкавост спрямо местните и глобалните стратегии. Понякога най-скъпото и най-великото не винаги е подходящо за зададената цел. Затова искаме да пробваме нещо различно. Не с целия brand, а само елемент от него – логото. Ако стане – ще покажем, че грешиш. Ако не стане – значи си трябват милиони за графичен знак.

    17. Г-н Юруков,след като толкова ясно и откровено ви е обяснено защо и какво не е наред с тази инициатива, може да отстъпите крачка назад и да помислите над написаното по-горе. И не слагайте цялата дизайн общност под шапката на случая с логото на България, не е коректно.

      Поздрави,
      Павел

    18. Тази кауза е толкова обречена, колкото и компетенцията на журито. Явно е по-важно да се вдигне шум, от колкото да се свърши нещо качествено.

      Някакви тези с аргументи – защото така мисля и посочване на проблеми в теми, които явно са „тъмна индия“. Още повече, че се осъзнава тази липса на компетенция, но желанието да си „вътре в нещата“ е по-важно. И все пак всеки има право на грешно мнение и преценка. Нали сме „демокрация“. 😉

      Дори и журито да си хареса лого, както и по-горните мнения посочиха – какво от това?

      Това няма как да докаже, че с малко пари можем да си оправим идентичноста, защото трябва да се инвестират пари в нея, за да бъде развита новата идентичност. Все едно да се опиташ да разработиш двигателя на чисто новата кола с 1лв.

      И наистина не е възпитано да се обобщава цяла общност на база на 1 продукт.

      Поздрави.

    19. @Боян Юруков – Докато в българия продължава да се смята, че “ с малко пари дори неспециалист може да направи доста повече от специалисти с милиони“ тази страна никога няма да се оправи.

      Не мисля, че в подобна инициатива има нещо полезно, вдъхновяващо или целенасочено позитивно. Гавански е казал всичко, което трябва да се каже. Аз само ще добавя, че т.нар. Design By Commettee никога не работи. Хеле пък от неспециалисти. Аргумиенти от рода на „всички виждаме и разбираме дизайна“ не са коректни. А и то логото само по себе си, изнесено извън концепция и бидейки без връзка към някаква система на идентичност — кауза пердута.

    20. @Павел Павлов, @Велислав Станчев, @victor george – Според мен проблемът идва от там, че се чувствате обидени как някой посмява да твърди, че труда ви не струва толкова, колкото ви дават. Въобще не слагам под една шапка дизайнерската общност и ми е пределно ясно, че доброто лого, цветове, идентичност и brand струват пари. При това струват доста пари и наистина нуждата от тези разходи не се осъзнават от бизнеса и администрацията, което води до трагикомични резултати.

      Обаче, също толкова вярно е, че парите които се харчат за идентичността на България като туристическа дестинация са прекомерно много спрямо полученото и реалните резултати от него. Аз това виждам – как чужденците реагират на кампаниите и рекламата, кое работи и кое – не, виждам какво липсва и кое е направено на принципа „жена ми каза, че на приятелката ѝ не ѝ харесва логото – сменете го“. Ако сложим горното лого на едната страна на скалата при абсурдно много пари, значи можем да сложим аналогично лого от другата страна с абсурдно малко пари. Целта на конкурса е да създаде провивовес в тази екстремност и да имаме доказателство, че с никакви пари може да се постигне същото или по-добро от това, което в този конкретен пример са направили.

      В никакъв случай не се опитваме да изискаме от държавата да създаде безплатно идентичността и да развие brand на България. Целта е да дадем пример в агументите ни, че с хвърляне на пари по един проблем той не се решава. Трябва мисъл, разбиране, планиране и допитване до хората. Със сигурност мога да кажа, че българската общност в Германия, например, е организирала много повече и по-качествени събития за промотиране на това, което министерството на туризма дефинира като параметри на туристическия ни brand, отколкото която и да е официална кампания или реклама. При това се прави със собствени средства, а не с десетки милиони. Имам само един положителен пример за официално събитие и това е дегустация на сирена, която обиколи Германия. Наистина имаше ефект, като изключим участието и презентацията на представителите на министерството.

      Разбирам ви, че като специалисти имате чувството, че обиждам работата ви и конкурсът би подкопал крехкото все още разбиране, че за идентичност трябва да се плаща. Позволете ми обаче да не се съглася нито с това твърдение, нито с това, че установени, опитни и известни PR компании непременно биха развили по-добър brand и организирали по-добра кампания от малка, млада и иновативна фирма. Ако не се лъжа, повечето български компании използват предимно първите за рекламите си и до сега една тяхна рекламна кампания не съм намерил дори за адекватна. За сметка на това кампаниите на „ония без многомилионните проекти“ са доста по-успешни поне в целевата група, която влизам аз – „младите с някакви пари дето биха си купили нещо“.

    21. Г-н Юруков, може ли да ми кажете какво означава, че сте поканен в журито не като специалист, а като блогър? С две думи не разбирате от материята, защото не сте специалист, но сте поканен в журито, защото много приказвате (в случая пишете) като блогър за разлика от други, които не приказват толкова много, колкото вас, обаче пък повече от вас разбират тая материя, защото са специалисти? Нещо не разбирам?

      „Не смятам, че журито трябва да са изцяло от специалисти в графичен дизайн и PR, защото има риск да излезе продукт подходящ за графични дизайнери, а не за широката публика. “
      Това си е направо смешно. Започвам да се смея 🙂

      Доста тийн купон…

    22. @Александър Скачков – И да е смешно, и да не е смешно, така си е. Журито е разнообразно – има графични дизайнери, PR-и и да – блогъри. Блогър само по себе си не е професия и не дефинира целият ми опит. Тук пиша, а колко се чете е друг въпрос. Аз съм част от голямо жури, което заедно ще оцени логата.

      Аз може би имам по-различен поглед над нещата бидейки в чужбина – това е една от причините да ме поканят. Друга е, че се занимавам отдавна с темата и критикувам често какво е направено до тук. Видал съм повечето други варианти и това лого, както и туристическия сайт далеч не са от добрите. Затова мисля, че конкурса ще е нещо положително, а щом организаторите са решили да ме включат, значи виждат нещо в опита ми в мрежата и другите ми проекти.

    23. Здравейте на всички! Името ми е Симона Харизанова и съм част от екипа на фондация „Идентичност за България“. Ще се опитам да систематизирам нашето становище в няколко точки:

      – целта на кампанията не е да се създаде цялостен бранд на България под формата на едно единствено лого и то за 1 лв. Напълно сме наясно, че една държавна бранд стратегия изисква много повече работа и пари. Целта на нашата кампания е да провокира хората към действие и мисъл. Първо да ги накара да действат в името на България, създавайки лого през техния поглед. Второ да ги накара да използват логото победител както намерят за добре. Всяко малко действие ще е стъпка напред към изграждането на положителен имидж на България. И трето да се замислят, нужно ли е държавата да харчи за пореден път толкова много пари и къде отиват те.

      – целта на кампанията не е да отрече нуждата от пускането на държавни поръчки и финансиране. Напълно сме наясно, че това е нужно. Въпросът е, че критериите за кандидатстване по такива конкурси са невъзможни за покриване от средно статистически дизайн агенции, което е направено умишлено, за да може да спечели точно определена фирма.

      – Относно журито – доколкото разбрах повечето от Вас са дизайнери, което обяснява разногласията ни. Боян много добре го каза и това е и нашето становище – логото на България е за всички нас и не трябва да бъде оценявано само от графични дизайнери. Съжалявам, ако сте се почувствали обидени.

      И накрая – тъжно е, когато такава кампания, направена с ентусиазъм и любов към България от млади и вярващи хора се оприличава от други българи като „жалка“, „смешна“ и „обречена“. За мен проблемът, разяждащ България години наред се крие точно в това отношение на българите един към друг.

    24. @Боян Юруков – все едно говориш със стена. Приятно оценяване.
      @Симона Харизанова – минавам директно по отговора Ви:

      1. „Целта на кампанията не е да се създаде цялостен бранд…“:

      Кои хора искате да накарате да действат ?
      Искате да получите резултат подобен на този – и това нещо „хората да го ползват, както намерят за добре ??“ Дори и да е 10 пъти по-добро визуално от сегашното с розата как това ще помогне ?

      Като България е представена на различни места с различни лога, това според вас как ще се отрази на идентичността, колкото и зле да е в момента?

      2. Направено е, за да не може сульо и пульо да кандидатстват, а хора с опит и знания в областта, защото „средностатистическите дизайн агенции“ никога не са създавали нещо по-солидно и глобално (ако бяха щяха да са големи и да не са „средностатистически“), което да се оцени.

      Всичките производни от обществени поръчки дори с големи фирми, които са пълен абсурд са такива 99%, защото клиента в случая си мисли, че знае и разбира повече и отстоява „дизайнерската“ си позиция без да има знания в областта (нещо подобно на случая с г-н Юруков).

      3. „Относно журито..“ – аз не видях някой от пишещите да е проявил желание или да е държал да участват „графични дизайнери“ в журито, а и да се е представил, като такъв. Самото споменаване на това показва колко неясна Ви е областта. В което няма нищо лошо всеки си гледа професията и притежава знания, образование и способности, определящи го, като авто техник, програмист, багерист и т.н.

      Въпроса е защо никой не кани багериста да прегледа работата на кардиолога и да я оцени..може би защото не знае какво трябва да прави ?

      4. За мен проблема е, че в България всеки се прави на специалист по всичко и има мнение по всеки въпрос и тема.

      Поздрави.

    25. Тук се завърза един много оплетен спор а това съвсем не е посоката в която трябва да вървим. Би ли било възможно да намерим златната среда и да обединим ентусиазма на организаторите с професионалния опит на спецялистите и да получим един качествен продукт?

      Можем ли да се съгласим че на България й трябва един по-добър имидж? Можем ли да приемем че за да се постигне това е нужен един добре изпипан, обмислен и цялостен branding? Можем ли да си признаем че ако не обединим способностите си едни като организатори а други като спецялисти за да създадем нещо толкова малко колкото е едно лого, една графика, и то без каквито и да било странични интереси (като $$$$$ например) то как бихме могли да се надяваме на цял един качествен branding?

      Нека намерим златната среда, за да не страда пак България от нашето разединение. Моето мнение е че и двете страни в този спор имат право, но също така имат и задължение към позитивния имидж на страната ни.

    26. Май нищо не сте разбрали от горенаписаното?
      Не става дума за пари, а за сериозен подход.
      За цялостно концепция, популяризиране на България като дестинация, със свързаните му лого и пр.
      Иначе добре, това, което сте предприели е една добра студентска инициатива, нещо като списване на стенвестник. Като ви кефи дерзайте.
      Не знам що си помислих, че времената, когато целия блок без да разбира се събираше да оправя колата на съседа, са отминали.
      Коя е следващата ви стъпка, в която не сте професионалисти, но сте решили ей тъй, да се пробвате от единия ентусиазъм и за купона? Трансплантация на бъбрек?
      Иначе пак казвам, една добра младежка инициатива, лошо няма, но проблема дори не е в графичното представяне на България, а по-голям.

    27. Хора, защо не приемете, че не разбирате от тази сфера и не приемете това, което г-н Гавански, Punks Not Dead и др. се опитват да ви обяснят? Знаете ли колко грозна е визуалната ни среда в момента именно защото разни неспециалисти с ентусиазъм са пробвали нещо? Предполагам, че не ви пука, но помислете, че това е начинът, по който човек, който не е никак запознат с България, я възприема моментално – с цялата пъстрота на пейцажа. Това е, което се вижда на повърхността.
      Всичко тук се прави точно по този начин – за без пари и през пръсти. Приемете, че дизайнерите не са едни бачкатори на фотошоп и илюстратор или хора на изкуството, които се интересуват само дали нещо е красиво или грозно според средностатистическите представи за красиво и грозно, а хора, които търсят решение на даден проблем. И да, необходимо е журито да бъде от дизайнери и специалисти, защото прощавайте, но вие, не виждате понякога някои проблеми, които далеч не включват само външния вид.

    28. От всичките представени, избраното за първо място си заслужава първото място. Много добро, професионално изпълнено лого. Но въпреки това си остава в категорията на старото лого и конкурса не успя да докаже, че може да се създаде нещо повече с полупрофесионалисти за без пари. Ако се бяха включили други едни дизайнери за пари, конкуренцията щеше да бъде много по-различна.

    29. Pingback: tuzemec
    30. Pingback: Lin Chervenkova
    31. Pingback: Borislav Ivanov
    32. Съжалавям, че Гавански не спомена конкурса преди години, който предшествуваше сегашното лайно, с което се представяме пред света.
      Този конкурс беше официален (доколкото помня) и се избра наистина чудесно лого и направено от професионалисти!
      Няколко месеца (примерно, не предендирам за точност) след това изведнъж се появи въпросното лайно, за което м/у другото четох из мрежата, че на автора, горкия му се е налагало да се съобрази с причевките и претенциите на не един чиновник и държавник (нали все пак едни големи пари се усвояват) …затова и някрая резултата е факт.
      Всички тези писаници от моя страна идват да покажат, че проблема не е в цената, което е и видно от старата цена на ЛАЙНОТО – 2,2 млн. лева.
      Затова съм малко объркана от целите на инициативата.

    33. И какво стана сега? Пак едни милион и половина се изхарчиха за да се направи тази нова шаренийка. Явно това, че „професионалисти“ са били в екипа не е довело до никакъв резултат. Но това е така според мен, защото твърде много хора са се намесили с изисквания. Много баби – хилаво дете.

      Стефан Кънчев ако беше още жив щеше да се хване за главата, каква национална политика имаме или по-точно нямаме за тези неща. По негово време държавата не е пречила на този процес, а го е подпомагала.

      И всичките тези Прагматика, Пъблисис и не знам какви още агенции за усвояване на милиони, само са попречили на процеса с глупавите си проучвания и безумни изисквания.

    34. Логото е правено от обединение от хора, взели близо 1.4 милиона лева за изработването му, а финансирането е по оперативна програма „Регионално развитие“. Цялостната стратегия е правена от обединение от над 50 различни специалисти от 7 държави и цялата тая работа им е отнела… дръжте се да не паднете, 2 години.

      „България – откритие за споделяне“ е слоганът.

      Ето част от имената на експертите с опит в областта на брандинга, туризма, проучвания и анализи, творчество и дизайн, връзки с обществеността, реклама. В стратегическия екип участват проф. Мария Воденска, проф. Симеон Желев, Росица Охридска-Олсън, Николай Неделчев и др.

      Творческият екип се ръководи от Нико-Александър Ян, а в него са и дизайнерите Димитър Гавански, Флориан Рута, Флориан Шуберт и др., съобщават от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма…..
      http://www.webcafe.bg/id_280015025_Golyama_laja_s_novoto_logo_

    35. Здравейте, искам да споделя мнение за логото от позицията на професионалист, работещ н години в областта на рекламата и човек с художествено образование:
      1.Въпросното лого е неубедително попадение и твърде лош избор и вкус за подобна инициатива, свързана директно с имиджа на страната ни. Какво имам предвид? Липсата на цялостна концепция, основана на достатъчно добре представена обединяваща идея, графика, цветово решение и слоугън е очевадна. В този смисъл липсва и обоснована стилистика, детайност и „хрумка”, които да промотират идеята, стояща зад тях. Качеството на крайният продукт определено подценява зрителя / клиента на съответната реклама, както и онзи, който предлага услугата – страната ни.
      2. Естествено, че е обидно когато именно такова решение е изместило по-добри предложения, каквито, надявам се е имало. Вие не бихте ли се чувствали по сходен начин, ако виждате, че „победителят” няма качествата да е такъв?! И ако вие или ваш близък е болен, на кого бихте доверили лечението му? На някой, който е добър в нещо друго, работи навън и има опит в своята област, или на най-добрият лекар хирург?
      3. Решението, освен безкрайно далече от естетиката, е и доста безхаберно, защото сумата от милион и четиристотин хиляди е безумна и меко казано едва ли има човек, който да я намира за резонна и заслужена. По-голяма безотговорност от това да дадеш подобна сума на незаслужили хора, аз не знам. И съвсем естествено е, хората да се съмняват, че конкурсът отново е „спечелен” от ваши хора. Между другото парите държавни ли са или на съответната фондация? Защото ако ние, данъкоплатците сме хората, заплатили въпросното лого, то имаме повече от пълното право да негодуваме срещу него! И ако и тези доводи не са ви достатъчни, то прочетете форумите, които масово за заляти от недоумение. Ако бяхте прав, то коментарите на тези хора, би трябвало да са на страната на логото, нали твърдите, че сте били в журито именно като гарант на приложимостта му. От което следва, че или хората не разбират избора на журито, или Вие, като част от него не сте си свършили работата.
      И нима не е най-нормалното когато виждаш едно тотално безобразие, да изкажеш позиция, да изразиш недоумение, да критикуваш и задедаш въпроса „Как е възможно?!?” Казвам това по повод думите на екипа на фондацията.
      Мисля, че най-нормалното решение би било въпросните автори да върнат сумата и да се назначи нов конкурс, журито, за който да бъде прецизирано според конкретните компетенции, а не по показател – учил / работи навън и комуникативни умения. Благодаря!

    Вашият коментар

    Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

    Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.