"Проектът може да е от голямо значение, но ако обществото е против него, ние сме в състояние да създадем сериозни проблеми и да го спрем."
"Проектът" е за изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, планирано да започне през следващата година;
"Обществото" са жителите на гръцкия град Александруполис и околните населени места в областта Еврос;
Думите са на областния управител на Еврос Николаос Замбунидис в отговор на въпрос какви са настроенията на местното население и на управниците по повод старта на мащабния проект.
Напоследък в България все повече се говори за недостатъците на нефтопровода Бургас - Александруполис. Все още обаче никой не се ангажира да анализира плюсовете и минусите на проекта. Основният мотив за бездействието е, че липсват подробностите около изграждането на тръбата. И въпреки че техническите параметри на проекта са толкова неясни за България, колкото и за Гърция, от другата страна на тръбата - в Александруполис, вече има стройна организация, която да наблюдава всяка стъпка по него и да алармира за вероятните опасности.
През месеците преди и след като България, Русия и Гърция подписаха споразумението, с което поставиха началото на изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, темата за реализирането на мащабния проект придоби изключителна популярност. Неколкократно вече бяха описани изгодите за страната от изграждането на тръбата - годишните приходи от транзитни такси, разкриването на нови работни места и участието на български компании в изграждането на съоръжението. Появиха се и първите опасения на еколози и на представители на туристическия сектор, че проектът ще има негативно въздействие върху Бургаския регион. Опасенията са, че разтоварването на петрола до Бургас може да предизвика разливи; тръбата ще отблъсне туристи и приходите от индустрията ще намалеят; петролът край Бургас ще предизвика екологични щети и т.н.
Подобни опасения има и там, където свършва тръбата и откъдето танкерите ще товарят петрола, заобиколил тесния Босфор - в Александруполис. Доказателство за опасенията са изказванията на областния управител на Еврос, на кмета на града и на представители на туристическия сектор. Всички те казват, че са наясно с положителното въздействие на петролопровода за страната като цяло и за региона в частност. Паралелно с това обаче не са малко и страховете от негативно влияние върху развитието на туризма и нарушаване на природното равновесие в региона.
Преди дни в интервю за "Дневник" гръцкият министър на развитието Димитрис Сиуфас заяви, че при изграждането на нефтопровода ще се спазва европейското и международното право за опазване на околната среда, така че страната да е защитена при транспортирането на петрола. "България и Гърция са длъжни и ще приложат европейското екологично законодателство при изграждане на петролопровода. Гръцкото правителство има в своя "арсенал" една строга законодателна рамка по въпросите на опазване на околната среда, която ще приложи в неговата цялост", каза още той. При подписването на споразумението между трите страни, самият Владимир Путин обяви, че строежът на тръбата ще бъде съобразен с изискванията за екологична безопасност.
Въпреки че строежът на петролопровода ще започне най-рано през следващата година и дотогава няма да има яснота за параметрите на проекта, от другата страна на тръбата вече има създадена организация, която да следи всяка негова стъпка. По думите на областния управител (префекта) на Еврос Николаос Замбунидис вече е сформирана специална комисия, която се финансира от бюджета на префектурата. Първоначалните отпуснати средства са 500 хил. евро, но ако има нужда, финансирането ще бъде увеличено, каза той. Местната власт е поискала бъдещите инвеститори в проекта също да отделят средства за специалната комисия, посочи още Замбунидис.
В комисията влизат представители на всички заинтересувани (областната управа, общината, екологичните организации, научните звена, университетите, туристическият сектор и др.) и независими специалисти. Комисията има задачата да наблюдава всеки детайл от развитието на петролопровода и да сигнализира при евентуални нередности. "Ние нямаме опит в изграждането на петролопроводи и в минимизирането на евентуалните щети. Затова ще използваме международния опит и ще осигурим наблюдение от световни експерти с опит", категоричен е областният управител.
Няма да позволим проектът да се реализира, ако се докаже, че той ще навреди на природата, туризма и живота на местното население, категорични са представителите на областта Еврос. Най-важното за тях е да имат одобрението на обществото. "Колкото и важна да е тръбата, няма да е приятно хиляди хора да излязат на улицата и да протестират срещу нея, ако се разбере, че тя ще навреди на региона", добави Замбунидис. Според представителите на областната управа регионът настоява гаранция, че разтоварването на петрола няма да предизвика разливи в Егейско море. Евентуалното замърсяване ще бъде пагубно не само за заливите около Александруполис, а за цялото море. Отворен стои въпросът и с изграждането на цистерните, в които ще се съхранява нефтът и които ще бъдат с размери, сравними с най-големите подобни съоръжения в световен мащаб. Проблем би бил и капацитетът на пристанището, което в момента не е в състояние да поеме всички танкери, които ще товарят петрола.
Областта Еврос вече има опит в противопоставянето на инвестиционни намерения на различни компании заради екологични притеснения. Един от последните примери за това е недоволството еколози от Гърция срещу проекта на канадската "Дънди прешъс металс" за добив на злато чрез цианид в Крумовград. През септември 2005 г. областният съвет на Еврос на свое спешно заседание се обяви против проекта на компанията.
Въпреки притесненията за опасното влияние на тръбата представителите на областта Еврос не пропускат да споменат и преимуществата, които проектът ще осигури за Александруполис и околните населени места. След като стана ясно, че проектът ще започне да се изгражда, интересът на различни международни инвеститори рязко се покачи, посочва Замбунидис и добавя, че в момента Александруполис е в центъра на вниманието на сериозни международни компании, които търсят възможности за инвестиране в региона. Това са най-вече компании в сферата на строителството, инфраструктурата, телекомуникациите и енергетиката. Приливът на средства е шанс за развитие на областта Еврос, която до момента не е била в полезрението на инвеститорите, коментират представители на бизнеса в региона. Първите сигнали затова вече са налице. За последните два месеца, откакто тръбата се "отпуши", цената на земята в града и около него се е увеличила няколко пъти. Очакванията са тази тенденция да продължи и регионът да стане апетитен и за инвеститорите в недвижими имоти.
По думите на министър Сиуфас средствата от транзитните такси ще бъдат инвестирани в подобрението на инфраструктурата в Еврос и другите префектури в Тракия. Размерът на таксите ще бъде ясен тогава, когато страните подпишат договора с инвеститора, добави Сиуфас. Междувременно кметът на Александруполис Георгиос Александрис предложи паралелно с нефтопровода са се изгради и скоростна магистрала до България. Проектът ще бъде предложен от гръцкото правителство за финансиране от Европейския съюз. Пътното трасе щяло да намали разходите за изграждането и на петролопровода, каза Александрис.
----------------------------------------
Историята
Споразумението за изграждането на петролопровода беше подписано в средата на март в присъствието на руския президент Владимир Путин и премиерите на България и Гърция Сергей Станишев и Костас Караманлис. Така, след близо 15-годишно забавяне, се сложи начало на проекта, предназначен да служи като алтернатива за доставките на нефт от Русия към западните пазари. С изграждането ще се заобикалят Босфора и Дарданелите, което ще ускори доставките и ще намали цената им. Русия ще получи възможността да извозва своя нефт с танкери от Новоросийск до Бургас, за да може по новия нефтопровод петролът да достигне до Александруполис на Егейско море и по-нататък до чуждите пазари.
Дължината на нефтопровода ще е около 300 км, а пропускателната му способност - от 35 до 50 млн. тона суров петрол годишно. Освен тръбата на двете пристанища в Бургас и Александруполис ще бъдат изградени цистерни за съхранение на петрола. В Бургас капацитетът на цистерните ще им позволи да поберат 650 хил. тона петрол, а в Александруполис - 450 хил. тона.
След подписването на споразумението предстои то да бъде ратифицирано от правителствата на трите страни. След неговото одобрение трябва да се създаде Международната проектна компания, в която руските акционери ще имат 51%. Едва след изготвянето на устава на компанията ще се заговори и за техническите и икономическите параметри, за влиянието върху околната среда и т.н.
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети Не можеш да добавяш файлове към форума Можеш да сваляш файлове към форума